Home Blog Page 2

Resepi Mee Kung Fu Yang Mudah Dan Sedap

0
Resepi Mee Kung Fu Yang Mudah Dan Sedap

Hari ni saya nak kongsikan resepi mee kungfu yang paling sedap dan mudah. Kalau tak suka makan mee, boleh gantikan dengan kuew tiaw. Jika menggunakan telur bersaiz besar, boleh lebihkan mee untuk portion 2 orang makan. Resepi kuah mee kungfu ni boleh juga digunakan untuk buat mee ladna, kuew tiaw ladna, nasi goreng ladna dan sebagainya.

Bezanya cuma mee@nasi goreng ladna selalunya digoreng dengan menggunakan kicap. Bahan-bahan dalam resepi ni juga boleh dipelbagaikan mengikut citarasa dan pilihan masing-masing. Kalau suka pedas, boleh letakkan cili padi yang diketuk di dalam kuah mee kungfu ni ataupun boleh jugak dimakan bersama sambal kicap. Resepi kuah ni untuk hidangan lebih kurang 3 orang makan. Selamat mencuba.

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:00 – 1 Biji Telur (Kecil)
0:03 – Serbuk Lada Sulah
0:06 – Garam
0:28 – 70 Gram Mee Kuning (untuk seorang makan)
1:29 – 3 Ulas Bawang Putih
1:45 – 50 gram Ayam ( Didadu )
1:49 – 70 gram Udang
2:24 – Air
2:31 – Lobak Merah
2:35 – Kubis Bunga
2:38 – Brokoli
3:07 – 2 Sudu besar Sos Tiram
3:15 – 50 gram Sotong
3:19 – Sawi
3:23 – 1/2 Kiub Ayam
3:38 – 1 Sudu Besar Tepung Jagung + 3 Sudu Besar Air

[English]
-= Ingredients =-

0:00 – 1 Egg ( Small )
0:03 – White Pepper Powder
0:06 – Salt
0:28 – 70 Gram Yellow Noodles
1:29 – 3 Cloves Garlic
1:45 – 50 gram Chicken ( Diced )
1:49 – 70 gram Shrimp
2:24 – Water
2:31 – Carrot
2:35 – Cauliflower
2:38 – Broccoli
3:07 – 2 Tablespoons Oyster Sauce
3:15 – 50 gram Squid
3:19 – Leaf Mustard
3:23 – 1/2 Chicken Cube
3:38 – 1 Tablespoon Corn Flour + 3 Tablespoon Water

Sumber Rujukan

 1,037 total views,  3 views today

Resepi Daging Bulgogi Korea Yang Sedap Dan Mudah

0
Resepi Daging Bulgogi Korea Yang Sedap Dan Mudah

Bulgogi atau Korean BBQ beef ni adalah hidangan makanan yang popular di Korea. Terdapat pelbagai cara untuk menyediakan bulgogi ini. Namun kali ni saya kongsikan resepi yang mudah sahaja.

Selalunya bulgogi diperbuat daripada daging. Tetapi sekiranya ada yang tidak makan daging, boleh juga digantikan dengan ayam. Daging perlu diperap lebih kurang 3 jam atau semalaman. Lagi lama perap lagi sedap. Gunakan bahagian daging yang lembut untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Tips untuk memotong daging dengan nipis: Pastikan daging keras sedikit semasa memotong. Kalau daging dah lembut, boleh masukkan ke dalam peti ais 1-2jam sebelum memotong daging. Boleh adjust bahan-bahan mengikut selera masing-masing. Selamat mencuba!

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:20 – 1/2 Biji Bawang Besar
0:23 – 3 Ulas Bawang Putih
0:26 – 1/2 Inci Halia
0:29 – 3 Sb Kicap Manis
0:34 – 1 Sb Gula Perang
0:38 – 1 sk Emping Cili
0:42 – 1/2 sk Garam
0:46 – 1 sk Serbuk Lada Hitam
0:51 – 1/2 sk Cuka
1:06 – 250gm Daging Lembu
1:33 – 1/2 Biji Bawang Holand
2:03 – 1/2 Sb Minyak Bijan
2:22 – Perap selama 3 jam
2:26 – 1 Sb Bijan
4:13 – Daun Bawang

[English]
-= Ingredients =-
0:20 – 1/2 Onion
0:23 – 3 Cloves Garlic
0:26 – 1/2 Inch Ginger
0:29 – 3 Tbsp Sweet Soy Sauce
0:34 – 1 Tbsp Brown Sugar
0:38 – 1 tsp Chilli Flakes
0:42 – 1/2 tsp Salt
0:46 – 1 tsp Black Pepper Powder
0:51 – 1/2 tsp Vinegar
1:06 – 250gm Beef
1:33 – 1/2 Holland Onion
2:03 – 1/2 Tbsp Sesame Oil
2:22 – Marinate for 3 hours
2:26 – 1 Tbsp Sesame
4:13 – Spring Onion

#buatoranglapo #enjoymusicwhilelearningrecipe #awesomemusic #janganjogetkuatsangat #learnrecipe #belajarmemasak #howtocook #howto #akuyangmasakkauyangmakan #akuyangmasakkauyangpanas

source

 1,173 total views,  4 views today

Resepi Yee Mee Hailam yang sangat sedap

0
Resepi Yee Mee Hailam yang sangat sedap

Salam sejahtera semua. Kali saya ingin kongsikan resepi hailam Yee Mee. Jika sudah buntu dan bosan dengan masakan Harian, bolehlah cuba resepi Hailam Yee Mee. Cara untuk membuat yee mee hailam ni mudah je. Sama macam cara untuk membuat mee goreng biasa. Cuma bezanya hailam ni berkuah.

Jadi kalau nak buat mee goreng yang sedap, boleh guna resepi ni. Cuma kurangkan air semasa masak. Sayur-sayuran dan semua jenis lauk boleh letak macam-macam jenis terpulang kepada pilihan massing-masing. Nak letak banyak boleh. Sikit pun boleh. Sebab ni saya tak letak sukatan untuk lauk dan sayur. Selain yee mee, kuah hailam ni juga boleh dimasak bersama mee kuning, bihun ataupun kuew tiau. Selamat mencuba.

[Bahasa Melayu]
-= Bahan- Bahan =-
0:00 – 2 Biji Bawang Merah
0:04 – 2 Ulas Bawang Putih
0:28 – 1 Sudu Besar Pes Cili
0:55 – Ayam
1:00 – Udang
1:25 – Air
1:31 – Lobak Merah
1:37 – 1 Sudu Besar Kicap Manis
1:44 – 1 Sudu Besar Sos Tomato
1:51 – 1 Sudu Besar Sos Cili
1:59 – 1 Tablsepoon Oyster Sauce
2:30 – Air
2:55 – Sotong
3:00 – Kubis
3:21 – Gula
3:25 – Garam
3:43 – Teung Jagung + Air
3:59 – Tomato
4:19 – Kubis Bunga
5:52 – Belakang tabir korek mengorek mangkuk sehingga licin. Memang bagi licin habis kali ni.

[English]
-= Ingredients =-
0:00 – 2 Shallots
0:04 – 2 Cloves Garlic
0:28 – 1 Tablespoon Chili Paste
0:55 – Chicken
1:00 – Shrimp
1:25 – Water
1:31 – Carrot
1:37 – 1 Tablespoon Sweet Soy Sauce
1:44 – 1 Tablespoon Tomato Sauce
1:51 – 1 Tablespoon Chili Sauce
1:59 – 1 Tablsepoon Oyster Sauce
2:30 – Water
2:55 – Squid
3:00 – Cabbage
3:21 – Sugar
3:25 – Salt
3:43 – Corn Flour + Water
3:59 – Tomatoes
4:19 – Cauliflower
5:52 – Extra scene

source

 1,711 total views,  1 views today

Resepi Bingka Susu garing diluar lembut didalam lemak berkrim disukai ramai

Resepi Bingka Susu garing diluar lembut didalam lemak berkrim disukai ramai

Resepi bingka susu memang tidak dapat dinafikan akan kesedapannya. Terutama jika dapat dihidangkan diwaktu minum petang. Kena pula waktu hujan dan sejuk. Memang membangkit nafsu makan…hahahahaa..

Jangan lupa hidangkan bingka susu ini Bersama air panas dan nikmati keenakan dan kesedapan bingka susu ini Bersama pasangan. Sambil membawang dan membelek-belek media social Pastinya mulut terus akan kunyah tanpa sedar diri.

Bingka Susu ini rasaya lemak manis. Jika hendak dapatkan bingka susu yang garing, bolehlah tambah masa ketika membakar. lagi garing permukaannya lagi sedap rasanya.

Bingka susu ini juga sesuai di makan semasa sejuk. Selamat mencuba.

[Bahasa melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:09 – 1 Cawan @ 250ml susu cair
0:18 – 2 Sudu Besar @ 20 gram gula
0:26 – 2 Biji telur ( Gred B )
0:31 – 1/2 Cawan @ 150 gram susu pekat manis
1:03 – 2 Cawan @ 500ml air
1:12 – 6 Sudu Besar @ 90 gram marjerin
1:20 – 6 Sudu Besar @ 50 gram tepung kastard
1:25 – 1/2 sudu kecil garam
1:31 – 1/2 sudu kecil esen vanila
2:50 – oleskan dengan marjerin
3:25 – bijan
3:33 – bijan hitam
3:40 – bakar 180ºc / 356ºf selama 40 minit
4:12 – Jangan risau edisi korek mengorek mangkuk masih ada

[English]
-= Ingredients =-
0:09 – 1 cup @ 250ml evaporated milk
0:18 – 2 Tablespoon @ 20 gram sugar
0:26 – 2 Eggs ( Grade B )
0:31 – 1/2 Cup @ 150 gram condensed milk
1:03 – 2 cup @ 500ml water
1:12 – 6 Tablespoon @ 90 gram margerine
1:20 – 6 Tablespoon @ 50 gram custard flour
1:25 – 1/2 teaspoon salt
1:31 – 1/2 teaspon vanilla essence
2:50 – spread with margerine
3:25 – sesame seeds
3:33 – black sesame seeds
3:40 – bake 180ºc / 356ºf for 40 minutes
4:12 – Extra scene

source

 1,596 total views,  1 views today

Cara dan Tips Untuk Membuat Cempedak Goreng yang garing dan rangup

Cara dan Tips Untuk Membuat Cempedak Goreng yang garing dan rangup

Ramai yang suka maka cempedak segar. Tetapi memang ramai juga yang suka dengan cempedak goreng. Terutama cempedak goreng yang manis dan rangup. Makan cempedak goreng memang lagi sedap digoreng tanpa tepung yang tebal agar rasa tekstur original cempedak masih terasa.

Dalam video kali ini saya kongsikan resepi atau tips membut cempedak goreng yang garing dan rangup. Yang istimewanya, resepi ini boleh juga di guna untuk menggoreng pisang, keledek dan seumpamanya.

Jika suka dengan salutan tepung yang tebal, bolehlah bancuh tepung pekat sikit. Jika mahu salutan tepung yang nipis, bolehlah cairkan sedikit bancuhan tepung tadi.

Selamat mencuba!

[Bahasa melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:06 – 1 cawan @125 gram tepung gandum
0:11 – 1/3 cawan @ 42 gram tepung beras
0:16 – garam
0:20 – serbuk kunyit
0:25 – 1 cawan @ 250 ml air
1:04 – 3 Sudu besar Minyak masak panas
1:23 – cempedak

[English]
-= Ingredients =-
0:06 – 1 cup @ 125 gram wheat flour
0:11 – 1/3 cup @ 42 gram rice flour
0:16 – salt
0:20 – turmeric powder
0:25 – 1 cup @ 250 ml water
1:04 – 3 Tablespoon hot oil
1:23 – cempedak

source

 2,002 total views,  1 views today

Resepi Nasi Hujan Panas Memang sedap dan mudah

Resepi Nasi Hujan Panas Memang sedap dan mudah

Sesekali makan nasi sedap, jom kita belajar cara masak nasi hujan panas. Sebenarnya nasi hujan panas ni lebih kurang dengan nasi minyak juga cuma nasi ni ada pelbagai warna yang membuatkan nasi ni nampak menarik.

Dalam resepi ni saya cuma letak gajus dan juga kismis saja. Nak letak bahan lain pun boleh juga. Saya menggunakan beras basmathi kerana rasanya lebih sedap dan lembut. Sukatan air pula bergantung kepada jenis beras yang anda gunakan. Boleh ditambah atau dikurangkan. Ada juga beras yang perlu direndam terlebih dahulu. Jadi, masak nasi mengikut cadangan hidangan pada pack beras masing-masing. Selamat mencuba 😊

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:01 – 2 Sudu besar Minyak Sapi
0:05 – 2 Sudu besar Mentega
0:12 – 1 Batang Kulit Kayu manis
0:15 – 2 Buah Pelaga
0:16 – 2 Bunga Lawang
0:18 – 3 Cengkih
0:38 – 3 Bawang Merah
0:44 – 2 Ulas Bawang Putih
0:52 – 2 Helai Daun Pandan
1:18 – 1 Cawan @ 250 ml Susu Cair
1:26 – 2 Cawan @ 500 ml Air
1:32 – 1 sudu kecil Garam
1:51 – 20 gram Kacang Gajus
1:55 – 20 gram Kismis
1:59 – 2 Cawan @ 420 gram Beras Basmathi
2:31 – Masak di periuk nasi
2:50 – Letakkan Pewarna Makanan
3:13 – Masak lagi selama 5 minit

[English]
-= ingredients =-
0:01 – 2 Tbsp Ghee
0:05 – 2 Tbsp Butter
0:12 – 1 Cinnamon Stick
0:15 – 2 Cardamom
0:16 – 2 Star Anise
0:18 – 3 Clove
0:38 – 3 Shallots
0:44 – 2 Cloves Garlic
0:52 – 2 Pandan Leaves
1:18 – 1 Cup @ 250 ml Evaporated Milk
1:26 – 2 Cup @ 500ml Water
1:32 – 1 tablespoon Salt
1:51 – 20 gram Cashew Nuts
1:55 – 20 gram Raisins
1:59 – 2 Cup @ 420 gram Basmathi Rice
2:31 – Cook in rice cooker
2:50 – Add Food Coloring
3:13 – Cook again for another 5 minutes

source

 2,146 total views,  6 views today

Resepi Mini Oreo Cheesecake

Resepi Mini Oreo Cheesecake

Resepi mini Oreo cheesecake ni sangat senang dan sedap. Sesuai dijadikan sebagai hidangan pencuci mulut untuk jamuan dan sebagainya. Kalau tak ada muffin pan seperti yang saya gunakan, boleh gunakan paper cup jenis keras.

Selain biskut oreo, boleh juga gunakan biskut jenis lain yang lebih kurang. Gula boleh dikurangkan jika tak suka manis. Masa untuk membakar boleh ditambah jika kurang masak bergantung kepada oven masing-masing. Selamat mencuba. 😊

[Bahasa Melayu]
-=Bahan-Bahan=-
0:17 – 500 gram Krim keju
0:28 – 1/2 Cawan @ 100 gram Gula
1:04 – 1/2 Cawan @ 140 gram Yogurt
1:25 – 2 Biji Telur
1:33 – 1 sudu kecil Esen Vanila
1:59 – 1 Cawan @ 10 Keping Oreo yang dihancurkan
2:23 – Biskut Oreo
2:52 – Bakar 170ºC / 347ºF Selama 20-25 Minit

[English]
-=Ingredients=-
0:17 – 500 gram Cream Cheese
0:28 – 1/2 Cup @ 100 gram Sugar
1:04 – 1/2 Cup @ 140 gram Yogurt
1:25 – 2 Eggs
1:33 – 1 teaspoon Essence Vanilla
1:59 – 1 Cup @ 10 Pieces Crushed Oreo
2:23 – Oreo Cookies
2:52 – Bake 175ºC / 347ºF For 20-25 Minutes

source

 799 total views,  3 views today

Resepi Agar-Agar Koktel Kastard Aiskrim (Sukatan Cawan dan Gram)

Resepi Agar-Agar Koktel Kastard Aiskrim (Sukatan Cawan dan Gram)

Resepi pencuci mulut yang sedap dan paling senang untuk dibuat iaitu agar-agar koktel. Kali ni saya menambahkannya dengan aiskrim vanila supaya rasanya lebih sedap berbanding agar-agar koktel biasa.

Boleh lebihkan aiskrim kalau nak rasa lebih kuat. Sejukkan agar-agar sehingga betul-betul keras sebelum dipotong. Sesuai dihidang semasa sejuk. Selamat mencuba.😊

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-bahan =-
0:09 – 1 Tin @ 400 ml Susu Cair
0:13 – 2 Sudu Besar Tepung Kastard
0:27 – 2 Cawan @ 500 ml Air
0:35 – 1 Cawan @ 250 ml Air Koktel
0:41 – 10 gram @ 1 Paket Serbuk Agar-Agar
1:12 – 1/2 Cawan @ 100 gram Gula
2:05 – Kacau sehingga pekat
2:14 – 5 Sudu Besar Aiskrim Vanila
2:18 – 1/2 Tin Buah Koktel
2:51 – Sejukkan sehingga keras
3:21 – Susu Cair

_______________________________________________

[English]
-= Ingredients =-
0:09 – 1 Can @ 400 ml Evaporated Milk
0:13 – 2 Tablespoon Custard Flour
0:27 – 2 Cup @ 500 ml Water
0:35 – 1 Cup @ 250 ml Cocktail Water
0:41 – 10 gram @ 1 Packet Jelly Powder
1:12 – 1/2 Cup @ 100 gram Sugar
2:05 – Stir until thick
2:14 – 5 Tablespoon Vanilla Ice Cream
2:18 – 1/2 Can Cocktail Fruit
2:51 – Chill until set
3:21 – Evaporated Milk

______________________________________

[Bahasa Indonesia]
-= Bahan =-
0:09 – 1 Kaleng @ 400 ml Susu Susu
0:13 – 2 sendok makan Tepung Kastard
0:27 – 2 gelas @ 500 ml air
0:35 – 1 gelas @ 250 ml Air Koktail
0:41 – 10 gram @ 1 Paket Untuk Bubuk Agar-Agar
1:12 – 1/2 Gelas @ 100 gram Gula
2:05 – Aduk rata
2:14 – 5 sendok makan es krim vanilla
2:18 – 1/2 Kaleng Buah koktail
2:51 – Dingin sekali
3:21 – Susu cair

source

 2,695 total views,  6 views today

Resepi Nasi Lemak Sambal Udang – yang paling penting sedap

Resepi Nasi Lemak Sambal Udang – yang paling penting sedap

Hendak jumpa nasi lemak yang sangat sedap dan menepati selera tekak bukan senang waktu sekarang. Hari ni saya nak kongsikan cara untuk membuat nasi lemak dan sambal udang menggunakan sambal kokomo yang sangat simple.

Nasi lemak yang saya buat ni senang je. Cuma gunakan santan dan garam sahaja. Kalau ada daun pandan, boleh letak. Kalau tak ada pun takpe. Saya lebih suka nasi lemak yang plain macam ni. Boleh juga letak halia, halba, bawang dan sebagainya kalau suka.

Untuk sambal pula, saya gunakan sambal segera kokomo. Guna sambal kokomo ni senang sangat sebab tak perlu tumis cili dan bawang serta tak perlu tambah bahan perasa yang lain. Sambal kokomo ni dah dimasak dan sedia untuk dimakan terus. Tapi kalau nak tambah bahan perasa yang lain pun tak ada masalah.

Sambal ni sesuai juga untuk buat masakan lain seperti asam pedas, kari dan sebagainya. Selamat mencuba 😊

Kokomo Facebook Page: https://www.facebook.com/Kokomoindustries/

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-bahan =-
0:14 – 2 Cawan Beras
0:19 – 3 Cawan Santan Pekat
0:27 – 1 sudu kecil Garam
0:31 – 2 Helai Daun Pandan
0:45 – Masak menggunakan periuk nasi
0:49 – 15 Ekor Udang
0:53 – Garam
1:31 – Buangkan lebihan minyak
1:36 – Sambal Segera Kokomo
1:44 – 4 Sudu besar Sambal Segera Kokomo
2:17 – 1/2 Bawang
2:32 – Air
3:10 – Sambal Segera Kokomo

[English]
-= Ingredients =-
0:14 – 2 Cup Rice
0:19 – 3 Cup Thick Coconut Milk
0:27 – 1 teaspoon Salt
0:31 – 2 Pandan Leaves
0:45 – Cook with rice cooker
0:49 – 15 Shrimp
0:53 – Salt
1:31 – Remove excess oil
1:36 – Kokomo Instant Sambal
1:44 – 4 Tablespoons Kokomo Instant Sambal
2:17 – 1/2 Onion
2:32 – Water
3:10 – Kokomo Instant Sambal

source

 1,608 total views,  1 views today

Resepi Serawa Durian yang Sedap dan istimewa

Resepi Serawa Durian yang Sedap dan istimewa

Hari ni saya nak tunjukkan cara untuk buat serawa durian yg sangat senang dan juga cara memasak pulut dengan menggunakan rice cooker. Serawa durian adalah sejenis pencuci mulut yang seakan bubur durian.

Cuma serawa durian ni lebih pekat berbanding bubur. Ada yang suka serawa yang berwarna putih, ada juga yang sukakan serawa berwarna coklat. Jadi terpulang kepada selera masing-masing sama ada nak gunakan gula putih mahupun gula kabung@melaka. Serawa ni sesuai di makan bersama roti putih, pulut ataupun roti jala. Selamat mencuba. 😊

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:00 – 2 Cawan Beras Pulut
0:05 – Air
0:12 – Rendam selama 30 minit
0:24 – 1 1/2 Cawan Air
0:33 – 1/2 sudu kecil Garam
0:37 – 1/2 Sudu besar Gula
0:45 – Masak menggunakan Periuk Nasi Elektrik
0:53 – 1/2 Cawan Santan Pekat
1:51 – Sambung masak
2:10 – 10 Ulas Durian
2:25 – Daun Pandan
2:40 – 2 Sudu besar Gula
2:44 – 40 gram Gula Melaka / Kabung
2:49 – 1/2 sudu kecil Garam
2:53 – 1 Cawan Santan Pekat
3:29 – 1 Sudu besar Tepung Jagung + Air

[English]
-= Ingredients =-
0:00 – 2 Cup Glutinous Rice
0:05 – Water
0:12 – Soak for 30 minutes
0:24 – 1 1/2 Cup Water
0:33 – 1/2 teaspoon Salt
0:37 – 1/2 Tablespoon Sugar
0:45 – Cook with rice cooker
0:53 – 1/2 Cup Thick Coconut Milk
1:51 – Continue to cook
2:10 – 10 Cloves Durian
2:25 – Pandan Leaves
2:40 – 2 Tablespoon Sugar
2:44 – 40 gram Palm Sugar
2:49 – 1/2 teaspoon Salt
2:53 – 1 Cup Thick Coconut Milk
3:29 – 1 Tbsp Corn Flour + Water

source

 924 total views,  3 views today

Resepi Biskut Oat Badam Rangup

Resepi Biskut Oat Badam Rangup

Hujung minggu memang waktu yang sesuai untuk memasak atau membakar kuih. Kena pula stok kudapan semakin susut atau habis.kali ini saya kongsikan Resepi Biskut oat bersama badam yang rangup ni wajib dibuat untuk hidangan.

Biskut yang sangat mudah dan sedap. Biskut ni perlu dibakar lama supaya rangup sampai ke dalam. Nipiskan sikit adunan supaya lebih mudah masak. Masa untuk membakar pula bergantung kepada ketebalan dan saiz biskut.

Jika masih belum rangup, boleh tambah masa membakar dan turunkan sikit suhu supaya tidak cepat hangus. Sesuaikan suhu dan masa ikut oven masing-masing. Biskut akan lebih rangup apabila sejuk. Badam pula perlu dibakar terlebih dahulu sehingga rangup untuk menjadikan biskut lebih rangup.

Adunan ni akan menghasilkan lebih kurang 60-70 biji biskut bersaiz kecil. Hias mengikut kesukaan masing-masing. Selamat mencuba 😊

P/S: Bakar badam cincang terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam adunan (JANGAN LUPA)

P/S: Bake the almond nibs before mix in the batter (DON’T FORGET)

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:11 – 1/3 Cawan @ 75 gram Gula Kastor
0:17 – 140 gram Mentega
0:44 – 1 Biji Telur
0:50 – 1 sudu kecil Esen Vanila
1:19 – 2 1/2 Cawan @ 200 gram Quaker Oats
1:24 – 1/3 Cawan @ 50 gram Badam Cincang (dibakar)
1:28 – 1/4 Cawan @ 30 gram Tepung Gandum
2:24 – Kuning Telur
2:28 – Pewarna Makanan Kuning
2:52 – Ceri
2:57 – Bakar 160ºC / 320ºF Selama 40 Minit

_________________________________________________

[English]
-= ingredients =-
0:11 – 1/3 Cup @ 75 gram Castor Sugar
0:17 – 140 gram Butter
0:44 – 1 Egg
0:50 – 1 teaspoon Vanilla Essence
1:19 – 2 1/2 Cup @ 200 gram Quaker Oats
1:24 – 1/3 Cup @ 50 gram Almond Nibs (baked)
1:28 – 1/4 Cup @ 30 gram Wheat Flour
2:24 – Egg Yolk
2:28 – Yellow Food Coloring
2:52 – Cherry
2:57 – Bake 160ºC / 320ºF For 40 Minutes

_________________________________________________
[Bahasa indonesia]
-= Bahan-bahan =-
0:11 – 1/3 Cangkir @ 75 gram Gula Kastor
0:17 – 140 gram Mentega
0:44 – 1 Butir Telur
0:50 – 1 senduk teh Esensi Vanila
1:19 – 2 1/2 Cangkir @ 200 gram Quaker Oats
1:24 – 1/3 Cangkir @ 50 gram Almond Cincang (dipanggang)
1:28 – 1/4 Cangkir @ 30 gram Tepung Terigu
2:24 – Kuning Telur
2:28 – Pewarna Makanan Kuning
2:52 – Ceri
2:57 – Panggang 160ºC / 320ºF Selama 40 Menit

source

 622 total views,  2 views today

Resepi Rendang Ayam Yang Sedap

Resepi Rendang Ayam Yang Sedap

Rendang merupakan antara makanan wajib di hari raya. Namun tidak zaman sekarang. Ia juga selalu  dihidangan pada bukan muncul hari raya. Rasa teringin masak rendang tidak lagi menunggu di hari raya. Cari bahan-bahan dalam resepi dan terus boleh masak.

Terdapat pelbagai jenis rendang dengan pelbagai cara memasaknya. Ini cara saya memasak rendang ayam. Semua bahan boleh disesuaikan mengikut selera masing-masing. Selamat mencuba 😊

[Bahasa Melayu]
-= Bahan-Bahan =-
0:14 – 1/2 sudu kecil Jintan Manis
0:20 – 1/2 sudu kecil Jintan Putih
0:23 – 1/2 sudu kecil Ketumbar
0:47 – 2 Biji Bawang Merah
0:51 – 5 Ulas Bawang Putih
0:56 – 2 Batang Serai
1:02 – 10 Tangkai Cili Kering
1:07 – 1 Inci Kunyit
1:10 – 1 Inci Lengkuas
1:11 – 1 Inci Halia
1:15 – Air
1:46 – Bunga Lawang
1:49 – Buah Pelaga
1:50 – Kulit Kayu Manis
2:35 – 1/2 Ekor Ayam
2:56 – 1/2 Cawan Santan
3:02 – Garam
3:06 – Gula Melaka
3:09 – Air Asam Jawa
3:40 – 1 1/2 Sudu Besar Kerisi
4:10 – Daun Kunyit

_________________________________________________

[English]
-= Ingredients =-
0:14 – 1/2 teaspoon Cumin
0:20 – 1/2 teaspoon Fennel
0:23 – 1/2 teaspoon Coriander Seed
0:47 – 2 Onions
0:51 – 5 Cloves Garlic
0:56 – 2 Lemongrass
1:02 – 10 Dried Chili
1:07 – 1 Inch Turmeric
1:10 – 1 Inch Galangal
1:11 – 1 Inch Ginger
1:15 – Water
1:46 – Star Anise
1:49 – Cardamom
1:50 – Cinnamon
2:35 – 1/2 Chicken
2:56 – 1/2 Cup Coconut Milk
3:02 – Salt
3:06 – Palm Sugar
3:09 – Tamarind Water
3:40 – 1 1/2 Tablespoon Kerisik
4:10 – Turmeric Leaf

___________________________________________

[Bahasa Indonesia]
-= Bahan =-
0:14 – 1/2 sendok teh Jintan Manis
0:20 – 1/2 sendok teh Jintan Putih
0:23 – 1/2 sendok teh Ketumbar
0:47 – 2 Bawang
0:51 – 5 Cengkeh Bawang Putih
0:56 – 2 Serai
1:02 – 10 Cabai Kering
1:07 – 1 Inci Kunyit
1:10 – 1 Inci Lengkuas
1:11 – 1 Inci Jahe
1:15 – Air
1:46 – Bunga Lawang
1:49 – Kapulaga
1:50 – Kulit Kayu Manis
2:35 – 1/2 Ayam
2:56 – 1/2 Cangkir Santan
3:02 – Garam
3:06 – Gula Aren
3:09 – Air Asam Jawa
3:40 – 1 1/2 Sendok Makan Kerisik
4:10 – Daun Kunyit

source

 626 total views,  1 views today

error: Content is protected !!