bekam sunnah

Hadits dari Ibn Abbas r.a. menerangkan : “Bahwa ada 3 cara pengubatan yang dilakukan pada zaman Rasulullah SAW, yaitu : Madu (Al ’Asl), Berbekam (Al-hijaamah) dan Pemanasan (Al-Kayy) dan Rasul menghindari pengubatan Kayy”.

Dari riwayat lain yang bersumber dari Mujahid dari Ibnu Abbas disebutkan bahwa Nabi bersabda : “Berubat itu dengan BERBEKAM”.

Madu menjadi asas pengubatan, terutama ubat yang berasal dari tumbuhan (Herba) yang alamiah dan tidak mengandung Kimia sintetis. Bekam, menjadi dasar kepada Pembedahan, dan Api menjadi dasar kepada perubatan Laser.

bekam sunnah

Dalam Hadits lain riwayat Tirmidzi menerangkan : “Bahwa ketika Nabi SAW dalam perjalanan Isro Mi’raj, Baginda bertemu dengan Malaikat yang memerintahkan supaya umat Muhammad SAW menggunakan Bekam sebagai kaedah rawatan penyakit”. Pesan tersebut berulang-ulang sehingga Baginda Rasul takut hal tersebut menjadi Fardlu atas umatnya.

Rasulullah memuji orang yang berbekam : “Dia membuang darah yang kotor, meringankan tubuh, serta menajamkan penglihatan”. Allah menghususkan dalam satu tahun sebulan di bulan Ramadlan untuk mencuci ‘Rohani’ dengan ber ’puasa’, jadi wajarlah kita mensucikan ‘Jasmani’ dengan ‘Berbekam’. Berbekam sebelum berpuasa akan lebih baik manfaatnya.

Sebenarnya banyak lagi hadis-hadis yang menekankan anjuran berbekam ini kepada umat islam.Satu warisan perubatan yang ditinggalkan oleh Rasulllullah kepada kita.

Justeru itu, marilah kita mempraktikkan kaedah Rasullullah menjaga kesihatan tubuhnya.Satu kaedah rawatan yang tertua dalam dunia penyembuhan penyakit.

25,841 total views, 2 views today